2014. március 25., kedd

Előkészítés - Első rész: A szembenézés

Az történt, hogy belefejeltem a betonba. Látványosan. Voltak pillanatok, amikor elhittem, hogy sikerülhet nem nem voltak aztán olyan pillanatok is, ezeket szégyellem a leginkább, mikor tudtam, hogy nem megy és úgy döntöttem nem, nem döntöttem, hogy sodródom az árral.

Nem szabad sodródni az árral, pláne nekem nem, aki hajlamos hullámokat generálni habtestével és túláradó személyiségével. A felelősség, ami az enyém, és amit a lámpásom sem tud rólam lefejteni, hála a Hétnek, túlmutat azokén, akik körülvesznek engem. Többnyire. Ennek az elfogadása, belátása korábban is beérett már, de fogalmam sem volt, mit kezdjek vele. Ha természetem ritkaságáról kezdek el beszélni, akkor túl öntelt vagyok, ha pedig narcisztikus vergődésbe konvertálom ezeket az energiákat, akkor egy szenvedő majommá válok, aki visít a ketrec mögött.

Ha már hőskultusz, akkor nyugodtan állapodjunk meg a felelősségnél. Mindannyiunktól annyi várható el, amennyit képesek vagyunk a közös együttlétbe, szociális csapatjátékba beletenni. Felszabadít ennek a belátása.  Fú, sok minden felszabadít; az utolsó pofon, ami akkora volt, hogy majdnem bent tartottak a kórházban, ahová látogatóba mentem, vagy épp az első munkahely dicső kudarca. Sok más gúzsba köt, de azt érzem, enyhül a fogás, nem lehet ezt sokáig tartani.

Dolgom van. Kipróbáltam a hirtelen túllépést és csobbanást és jelentem, sikerült picsást ugrani egy jeges medencébe. Azóta hisztizek a tükrön vergődve, hogy jajj a farkcsontom, jajj a farkcsontom. Kiábrándító kép, becsszóra. Aquamanhez még sosem hasonlítottam magam, erre tessék, ez is összejött.

Most, hogy a gólyabálon elindított szálak mind elvarródtak, akarom mondani, elégett a végük, összegabalyodtak, eláztak, megrágták őket, csomót kötöttek a végükre, érdemes visszatekinteni és levonni a következtetéseket.

"- Mit tanultunk mindebből?
- Nem tudom, Uram!
- Én sem tudom, bazdmeg. Talán, hogy nem szabad ilyet többet csinálnunk.
- Igen, Uram.
- Baszódjak meg, ha tudom, mit csináltunk.
- Nehéz megmondani, Uram!"

Ennek fényében haladunk tovább, mindenesetre, retrospektív azt látom, esélyem sem volt. Szóltam mindenkinek előre, hogy az elmúlás komoly para - a legtöbben azt sem tudják, miről beszélek, hiszen csak egy elmúlást élnek meg, azt viszont egész életük során folyamatosan - de csak legyintettek, én pedig megpróbáltam megfelelni nekik és szépen próbáltam újítani, tovább lépni. Valaki odaléphetett volna hozzám a bálon, percekkel az elköszönés után és közölhette volna velem: „Öregfiú, csak nem kellene elragadtatnod magad. Épp lapozni készülsz, tedd le azt az óriás filcet, kár lenne rögtön mindent összefirkálni!"

A régi és az új Istenekre mondom, ha visszatekernénk az időt, azt hiszem, elkövetném ugyan ezeket a hibákat. Az indulataim határoznak meg még akkor is, ha túlságosan is távol tartom magam az indulatáttételektől; a hamis rugókat kerülöm, az igazakra viszont igyekszem tüstént rápattanni, aztán megint csak hisztizni a jégtáblán. Azt hiszem, a tény, hogy retrospektív nem volt esélyem, nem azt jelenti, hogy a megkezdett kalandok kapcsán kudarcra voltam ítélve, hanem hogy nem volt esélyem nem elkezdeni a kalandokat.

Képzeld el azt a kínos pillanatot, ahol most feléd fordulok és megtöröm a negyedik falat. Mélyen a szemedbe nézek, miután kényelmesen elhelyezkedtünk és, ha már én átmeneti örömöt lelek a felszabadulásban, átnyújtok neked is ebből a szabadságból egy keveset és egy picitmegenyhülünk. Fontos pillanat ez, mert önironizálás nélkül vagyok képes ezen a ponton mosolyogni saját csetlésemen, botlásomon. Belátásom szerint ez pedig igen keveseknek adatik meg, mármint, hogy screenre kipakolva, könnyeden nézzenek szét, mit látnak magukban és maguk körül. A legtöbb narratíva igencsak görcsös és néhány kihelyezett sarokponthoz olyan feszesen ragaszkodik, hogy csak na!

A negyedik fal áttörését persze nem csak melengető farkasszemezésre szeretném felhasználni. Ez csak addig a pontig fontos, amíg el nem képzeled, ahogy ott ülünk egymással szemben és az egész nem lesz kínosan, zavarba ejtően szórakoztató.

Szóval esélyem sem volt esélyesnek lenni, két marékra dobáltam be a piros pirulákat. Kiköltöztem a komfortzónámból olyan messzire, hogy félő volt, vissza sem találok többé. Azt mondják, ott, kint kezdődik az élet, ott vannak a dolgok, amiért érdemes élni a kint talált életet. Aztán ha odamegyek és megszokom, akkor hirtelen normálissá, értéktelenné, értelmetlenné válik? Nem biztos!

Az a baj, hogy végső soron minden okos ember, pszichológus, filozófus ugyan arról beszél, Szókratésztól Coelhoig. Évezredek alatt egyetlen bölcseletet termelt ki az ember, ez pedig így szól:
A Fehér Hajú Lány
írta: Szűcs Gergely



--->

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése